top of page

חופש זה קשה

במהלך החופש הגדול, ובמיוחד לקראת סיומו באוגוסט ניתן לשמוע תלונות של הורים רבים על הקושי עם הילדים בבית, ממש מציאות מתוחה ומתישה. המתלוננים עצמם מספקים הסברים לחוויה קשה זו. העדר מסגרות, מזג אוויר, פינוק יתר של ילדים, עייפות של ההורים... חלק גדול מאנשים מקבלים את המצב כתופעת טבע בלתי נמנעת. וסובלים.

אבל לסבול זה לא טוב, לא בריא. לחץ, מתח נפשי גורמים לנו נזק. לכן כדאי לשאול שאלות ולנסות להבין. אולי בסופו של דבר תמצא דרך להפחית אם לא להעלים לגמרי את הקושי.

מחקר מקיף שנעשה בשנת 2000 באוניברסיטת מסצ'וסטס בארה''ב הראה תוצאות שבאופן מפתיע מנוגדות לאינטואיציות שלנו בנוגע לחופש הגדול בקיץ. החוקרים בדקו כמה פרמטרים שקשורים לחוויות שליליות במהלך עונות של השנה. הם מצאו בכל מה שנוגע למאפייני דיכאון, כעס, עוינות, עצבנות וחרדה – בעונת הקיץ הם בירידה (Harmatz, 2000). ממש מנוגד לניסיון החיים שלנו. מה קורה כאן? אם מסתכלים על אוכלוסיית הנבדקים במחקר הזה (סה''כ קצת יותר מ-300 מבוגרים בגילאים 20-70), מגלים שהחוקרים לא התייחסו למאפיין אחד משמעותי בעינינו כאן – היותם הורים לילדים קטינים. אולי זאת הסיבה לתוצאות כאלה.

מה שכן עוזר לנו להבין את המציאות זו העובדה שחוקרים ומטפלים רגשיים בכל העולם מסכימים עם זה שמתח וחרדה עולים בקיץ אצל הילדים. ואין ספק שזה משפיע על טיב היחסים בין הורים ולילדים בתקופה הזאת. שינויי שגרה רבים ("חופש, אז מותר ללכת לישון מאוחר!"), לעתים פרידות וכניסה של דמויות חדשות לחייהם ("נשלח את הילד לדודה באשדוד לכמה ימים?") של ילדים מגבירים את החרדות. יתכן והגרפים של מאפייני דכאון, כעס, עוינות, עצבנות וחרדה, כמו במחקר הקודם, היו נראים הפוך אצל ילדים.

בסקירה מקיפה של מחקרים שנעשתה ע''י אינגלנד וסים ב-2009 דובר על מחקרים רבים שמצביעים על הקשר שקיים בין דיכאון על מאפייניו השונים אצל אימהות לבין יחסי הורה-ילד בעיתיים (England and Sim, 2009). בדרך כלל נהוג להצביע על כיוון אחד של קשר כזה. דיכאון של אמהות גורם להתפתחות קשר בעייתי בין אמא לילד. יתכן. אבל אני מציע השערה שקיים גם קשר סיבתי הפוך. קושי ביחסים עם הילדים יכול לגרום להופעת תסמיני דכאון אצל הורה. ואם הקשר הוא דו-כיווני, יש סיכויים גדולים ליצירת תופעה של כדור שלג או מעגל הדרדרות.

בחופש הגדול תקופת הזמן היא מספיק ארוכה כדי לגרום לצבירת מתחים הדרגתית, יש יותר מפגשים וחיכוכים בין הדורות במשפחות ולקראת סיומה מגיעים עם מטען מצטבר ממש רציני.


Recent Posts
bottom of page