top of page

איך לבחור חוג לילד


תמונה מתקופת העבודה כמדריך בחוגים

שאלה שהורים רבים שואלים בתקופת סוף הקיץ לפני תחילת שנת הלימודים. כאשר הילד עוד צעיר וזה יהיה החוג הראשון שלו להורים הרבה לבטים וחוסר וודאות בנושא. חשוב להדגיש שהבחירה תשפיע רבות על חיי הילד. ולמרות שאנחנו, ההורים, לעתים מתייחסים לחוג כסידור לשמירה על הילד בלבד, הילד עצמו חווה את זה אחרת. הצלחה או אי-הצלחה בחוג תשפיע על הערכה עצמית שלו, תשפר או תפגע לו בביטחון, על העצמי החברתי שלו ואף עלולה להנחות את התחושות והתנהגויות בעתיד. לכן, חשוב לעשות את הבחירה הנכונה ככל האפשר וטובה לילד. להתאים את החוג לתכונות אישיות ותחומי ענין של הילד, ובכך להבטיח את ההצלחה וההנאה שלו בחוג.

עלינו להתחשב בכך שככל מסגרת חדשה, החוג ייבחר על ידינו יעמיד את הילד בפני האתגרים רבים: חברתיים ואישיים, פיזיים ומנטליים. ולכן בבחירה שלנו יש להתחשב לא רק למה שאנחנו היינו רוצים עבור הילד שלנו, אלא גם במה שהוא רוצה בעצמו ולתכונות האופי והגוף שלו.

באופן כללי כאשר מדובר בילד צעיר (בן 5-6) לא תמיד כדאי לבחור חוג שישר ידרוש כישורים מקצועיים מיוחדים. חוגים כמו אתלטיקה קלה או שחייה מאפשרים בגילאים האלה התפתחות גופנית משולבת ומאוזנת ולא תובעניים יתר על המידה. יש חוגי הכנה לילדים צעירים של מאמנים בתחומים שונים: "טרום-קראטה", הכנה לכדורגל, התעמלות לילדי גן וכדומה. לרוב, זו פעילות גופנית כללית ללא שום התמקדות במקצוע זה או אחר. במיוחד בגילאים צעירים חשוב ביותר לתת לילד בסיס גופני, בריאותי ומנטלי, אשר יאפשרו לו בגיל בוגר יותר לבחור תחום העיסוק באופן מודע ועצמאי יותר ולהצליח בו. יחד עם זאת, בגילאי 4 ומטה אין טעם לרשום ילדים לחוג, מאחר ורוב החוגים שמוצעים בתווך הגילאים האלה אינם מעניקים לילד הרבה מעבר למה שאנחנו מסוגלים לתת לו בבית.

מספר רעיונות בנושא בחירת חוג לפי גילאים:

  • עד גיל 4 – משחקים, פעילות גופנית כללית עם הילד בבית, הקניית הרגלי תנועה בסיסיים: לקפוץ, לרוץ, לבעוט בכדור.

  • גילאים 5-6 - חוגים כמו שחייה, התעמלות קרקע, אתלטיקה קלה או חוגי הכנה שמאפשרים התפתחות מאוזנת, כללית ולא מתמקדים בתכונות מקצועיות ספציפיות.

  • גילאים 7-8 - התנסות בחוגים ממוקדים מקצועית. עדיף לאפשר לילד להתנסות במספר חוגים כדי לבחור. יחד עם זאת, חשוב להימנע מהרשמה לחוג הנובעת מלחץ חברתי, כגון דוגמא של חבר. במקרים כאלה קורה והילד מוצא את עצמו בחוג שאינו ומתאים מבחינת הכישורים הטביעים שלו (כדורסל לילד נמוך, מחול קלאסי לילדה עם מבנה רחב, ג'ודו לילד עדין וביישן וכדומה, מוזיקה למי שאין לו שמיעה מוזיקלית).

  • גילאים 9-12 - הצבת ציפיות הדרגתית ועידוד התמדה בחוג הנבחר. לא ליצור לחץ מיותר, אבל לשדר חשיבות של יכולת הצבת והשגת מטרות בפעילות. ברוב תחומי הספורט זה תווך הגילאים בו נקבע האם הילד הוא בעל פוטנציאל להפוך לספורטאי מקצועי המתחרה ברמה הישגית. יחד עם זאת, עדיין לא מאוחר מדי לשנות את התחום ולנסות להצליח במשהו אחר.

  • 13-18 - כניסה לגיל ההתבגרות. אם הילד שהתגלה כבעל פוטנציאל בשלב הקודם יתמיד גם בשלב הזה, היחס כלפי העיסוק שלו אמור להפוך לרציני ומכובד. הילד הגיע לשלב מאוד מתקדם בתחום, הוא מתאמן ברמה קרובה למקצועית, לעתים כבר קיימים לו בארון מדליות וגביעים אמיתיים (לא כאלה שנותנים לכל ילד ב-"תחרויות" של מתחילים). כל זה דורש מאתנו להפגין הערכה וכבוד ולתת תמיכה ועידוד להשקעתו והצלחתו של הילד בתחום הנבחר. לקראת גיל 18 עליו להחליט יחד אתכם האם הוא יבחר בספורט כמקצוע. בספורט כמו התעמלות אומנותית זה יקרה הרבה יותר מוקדם. בנות 14 כבר מופיעות בתחרויות לבוגרים, בנות 16 אפשר לראות על משטחים האולימפיים.

בעת בחירת החוג לילד, על ההורים לקחת בחשבון מספר נקודות חשובות:

  • חוגים של אומנויות לחימה תחרותיים כמו ג'ודו, סייף ואגרוף יעמידו אותו בפני האתגר לעמוד בהתמודדות פיזית קשה מול ילדים אחרים.

  • מחול והתעמלות אומנותית דורשים מבנה גוף מאוד ספציפי שבא מהטבע ויכולת לעסוק במטלות שגרתיות לאורך זמן רב

  • ריקודים, ג'אז דורשים חוש מוזיקלי בגוף

  • מוזיקה – שמיעה מוזיקלית טבעית ויכולת ריכוז לאורך זמן

  • שחמט, משחקי שולחן דורשים יכולת ריכוז ויכולת חשיבה וניתוח ברמה גבוהה

  • אומנות, ציור, פיסול – יצירתיות, מוטוריקה עדינה וראיה מרחבית

  • משחקי כדור – כישורים חברתיים, עבודה בצוות. כדורסל – גובה, כדורגל – מהירות.

  • טניס ידרוש יכולת ריכוז ומהירות תגובה

  • התעמלות קרקע ואקרובטיקה יכולת עבודה עצמאית ואומץ רב

  • פינת חי, רכיבה על סוסים – אהבה לחיות, אמפטיה, סבלנות

  • חוגי טכנולוגיה – מוטוריקה עדינה, חשיבה שיטתית, ריכוז

  • הישרדות, קרב מגע, טאי צ'י – חוגים כאלה בבסיסם בנויים על שיטה שנועדה לאימון מבוגרים. לעתים חסרה בהם שיטת עבודה מותאמת לצורכי הילד.

כאשר החלטנו על חוגים מסוימים חשוב לבוא למפגש ניסיון אחד או שניים. יש להכיר את המדריך/המאמן, לשוחח אתו, להכיר לו את הילד, החיבור הראשוני הזה יכול להשפיע רבות על המשך התפקוד של הילד בחוג. בביקור הראשון בחוג נסו לראות את הילדים שכבר היו בחוג הזה בשנים הקודמות, לראות למה הם מסוגלים, מה הישגים שלהם.

יש לקחת בחשבון גם נושא ההוצאות וההסעות. אם הדברים האלה ילחיצו את ההורים, הלחץ יקרין על הילד ועלול לגרום לא להיכשל.

אם החלטנו שהילד הולך לחוג נוסף, לא רק חוג אחד בלבד, עדיף לשמור על איזון. ובנוסף לחוג ספורט להירשם לחוג של יצירה. או בנוסף לטכנולוגיה לאפשר להתנסות במוזיקה וכדומה. זה ירחיב את האופקים ויאפשר לנוח בעזרת שינוי תחום העיסוק.

חשוב להדגיש, שמסגרת החוג אמורה להיות שונה משיעורים בית הספר. יש לזכור כי החוגים בסך הכל נועדו לגרום הנאה לילד ולספק לו את הצרכים להתפתחות והרחבת אופקים בתחום הנבחר. איננו מוסרים את הילד למישהו אחר כדי שהוא יחנך לנו אותו. האחריות על הקניית ערכים בסיסיים, כגון כבוד לזולת, משמעת עצמית, התמדה וככו', תהיה על הורים. הערכים האלה יקבלו ביטוי ברמת ההצלחות של הילד בחוגים ובעיסוקים שלו בחייו.


Recent Posts
bottom of page